NO
|
Criteria/ kriteria
|
PAPER 1 (4551/1)
|
PAPER 2 (4551/2)
|
1
|
Jenis instrumen
|
Ujian objektif
|
Ujian subjektif
|
2
|
Jenis soalan
|
Soalan Objektif
* Setiap soalan diikuti dengan empat pilihan jawapan A,B,C dan D
|
Soalan Subjektif
*Bahagian A –Soalan struktur
Bahagian B- soalan Esei
|
3
|
Jumlah soalan
|
50 (jawab semua)
|
Bahagian A:
5(jawab semua )
Bahagiuan B:
4 (jawab mana-mana dua soalan sahaja)
|
4
|
Cara menjawab
|
Hitamkan dalam
Borang OMR
|
Tulis jawapan dalam ruangan yang disediakan
|
5
|
Tempoh ujian
|
1 jam 15 minit
|
2 jam 30 minit
|
6
|
Penskoran konstruk
|
Bahagian A:
Pengetahuan - 25
Bahagian B:
Pemahaman -15
Bahagian C:
Kemahiran aplikasi-10
|
Pengetahuan-10
Pemahaman-20
Kemahiran aplikasi-30
Kemahiran analisis- 15
Kemahiran sintesis-15
Kemahiran membuat penilaian- 10
|
7
|
Tahap Kesukaran
Low:L
Moderate : M
High : H
|
L : M : H = 3 :1 : 1
25 -soalan senang
15 -soalan sederhana
10 - soalan susah
|
L : M : H= 4 : 4 : 2
40 - skor senang
40 - skor sederhana
20 - skor susah
|
Overall
L : M : H = 5 : 3 : 2
| |||
8
|
Alat tambahan
|
Kalkulator saintifik
|
TIPS FOR EXAM
Soalan Kertas 1 ( 4551/1)
1. Peruntukan masa bagi setiap satu soalan , tidak lebih dari 1 ½ minit, untuk memastikan pelajar mempunyai masa yang mencukupi untuk menjawab 50 soalan dalam masa 1 jam 30 minit
2. Baca soalan dengan teliti sebanyak 3 kali supaya anda benar-benar faham kehendak soalan.
3. Bila anda berdepan dengan soalan yang mengelirukan , Buat tanda (/) untuk pernyataan yang betul dan pangkah untuk pernyataan yang menjadi penghalang dan kemudian teka jawapan yang terbaik.
4. Pastikan anda menjawab kesemua soalan dan tandakan semua jawapan dalam kertas OMR.
5. Pastikan
v Satu soalan hanya mempunyai satu jawapan
v Padam jawapan yang salah dengan sempurna
v Gunakan pensel 2B
v Konstruk soalan untuk kertas objektif
• - Mengingat fakta
• - Membuat kesimpulan
• -Aplikasi
• -Pemerhatian
• -Pengetahuan
• -Perbandingan
• -Mengenalpasti masalah
• -Pengiraan
BIOLOGI KERTAS 2 , KOD KERTAS ( 4551/2)
Soalan Kertas 2 mengandungi dua bahagian iaitu A dan B
Bahagian A : Mengandungi 5 soalan Jawab Semua
1. Masa yang diperuntukkan untuk menjawab bahagian A ialah 90 minit
2. Calon dikehendaki memberi jawapan yang ringkas tetapi lengkap dan tepat.(1 word,1 number,1 simple sentence)
3. Jangan gabungkan fakta yang betul dengan fakta ya ng salah
4. Ikut arahan soalan seperti: Beri dua contoh tentang …maka calon hendaklah memberi hanya dua contoh, contoh yang ketiga tidak akan diberi markah.
5.Tidak perlu menulis jawapan dengan ayat yang panjang dan menyalin semula sebahagian dari soalan
6. Setiap soalan biasanya dimulakan dengan stimulus (rajah/graf/jadual/proses/mekanisma biologi)
7. Calon hendaklah mengkaji setiap stimulus yang diberi dengan berhati-hati dan menginterpretasi semua maklumat yang perlu yang terkandung di dalam stimulus tersebut.
8. Jawapan calon hendaklah berdasarkan kepada stimulus diberi
9. Jawapan hendaklah ditulis pada ruang yang telah disediakan
10. Di hujung setiap soalan ada diperuntukkan markah. Bilangan fakta yang perlu ditulis untuk setiap jawapan perlu sepadan dengan peruntukkan markah yang diberi untuk setiap soalan .
11. Guna pen hitam atau biru sahaja.
12. Rajah atau graf perlu dilukis dengan menggunakan pensel dan dilabel dengan jelas
13. Jumlah markah untuk bahagian A ialah 60 markah
Bahagian A : Mengandungi 5 soalan Jawab Semua
1. Masa yang diperuntukkan untuk menjawab bahagian A ialah 90 minit
2. Calon dikehendaki memberi jawapan yang ringkas tetapi lengkap dan tepat.(1 word,1 number,1 simple sentence)
3. Jangan gabungkan fakta yang betul dengan fakta ya ng salah
4. Ikut arahan soalan seperti: Beri dua contoh tentang …maka calon hendaklah memberi hanya dua contoh, contoh yang ketiga tidak akan diberi markah.
5.Tidak perlu menulis jawapan dengan ayat yang panjang dan menyalin semula sebahagian dari soalan
6. Setiap soalan biasanya dimulakan dengan stimulus (rajah/graf/jadual/proses/mekanisma biologi)
7. Calon hendaklah mengkaji setiap stimulus yang diberi dengan berhati-hati dan menginterpretasi semua maklumat yang perlu yang terkandung di dalam stimulus tersebut.
8. Jawapan calon hendaklah berdasarkan kepada stimulus diberi
9. Jawapan hendaklah ditulis pada ruang yang telah disediakan
10. Di hujung setiap soalan ada diperuntukkan markah. Bilangan fakta yang perlu ditulis untuk setiap jawapan perlu sepadan dengan peruntukkan markah yang diberi untuk setiap soalan .
11. Guna pen hitam atau biru sahaja.
12. Rajah atau graf perlu dilukis dengan menggunakan pensel dan dilabel dengan jelas
13. Jumlah markah untuk bahagian A ialah 60 markah
Bahagian B : Jawab 2 soalan
1. Masa yang diperuntukkan untuk menjawab soalan bahagian ialah 60 minit.
2. Mengandungi 4 soalan (6,7,8,9). Pilih 2 sahaja. Masa yang diperuntukkan untuk satu soalan ialah 30 minit.
3. Setiap soalan dibahagikan kepada beberapa bahagian/ item.
4. Calon dikehendaki membaca semua soalan sebelum membuat 2 pilihan soalan yang hendak dijawab.
5. Re-read soalan yang telah dipilih dengan teliti untuk memastikan anda telah menginterpretasinya dengan betul.
6. Jawab soalan pada kertas jawapan yang berasingan
7. Calon mungkin dikehendaki menerangkan jawapan menggunakan rajah, persamaan, graf, jadual atau kaedah lain yang sesuai.
8 Konstruk
atau kemahiran yang diuji adalah berdasarkan pengetahuan, kefahaman,
aplikasi, analisis dan sedikit sintesis dan kemahiran membuat penilaian.
9. Jumlah markah untuk bahagian B ialah 40 markah
QUESTION TASKS / KEY WORDS
Para calon mestilah menjawab mengikut kehendak soalan. Disarankan setiap pelajar memahami kata kunci soalan yang biasa diguna
pakai dalam soalan seperti.....
1. STATE, NAME, LABEL (NYATAKAN, NAMAKAN, LABELKAN)
Give only short answers but accurate/ Beri jawapan yang pendek tetapi tepat.
Para calon mestilah menjawab mengikut kehendak soalan. Disarankan setiap pelajar memahami kata kunci soalan yang biasa diguna
pakai dalam soalan seperti.....
1. STATE, NAME, LABEL (NYATAKAN, NAMAKAN, LABELKAN)
Give only short answers but accurate/ Beri jawapan yang pendek tetapi tepat.
2. DESCRIBE (HURAIKAN)
You are only required to detail out the process / mechanism or the task of the question without giving reason / cause and effect of the process. Calon dikehendaki menerangkan dengan terperinci proses, mekanisma atau tugasan soalan tersebut tanpa memberi alasan/ sebab dan kesan proses tersebut.
You are only required to detail out the process / mechanism or the task of the question without giving reason / cause and effect of the process. Calon dikehendaki menerangkan dengan terperinci proses, mekanisma atau tugasan soalan tersebut tanpa memberi alasan/ sebab dan kesan proses tersebut.
3. EXPLAIN (TERANGKAN)………..
You are required to elaborate and reason out on the why and how the process is. The explanation should be based on biological and scientific facts / knowledge, as well as supported principles in biology. Calon dikehendaki menghuraikan dengan panjang lebar dan memberi sebab tentang kenapa dan bagaimana proses itu. Penerangan mestilah berdasarkan kepada fakta saintifik atau pengetahuan biologi dan disokong oleh prinsip biologi.
You are required to elaborate and reason out on the why and how the process is. The explanation should be based on biological and scientific facts / knowledge, as well as supported principles in biology. Calon dikehendaki menghuraikan dengan panjang lebar dan memberi sebab tentang kenapa dan bagaimana proses itu. Penerangan mestilah berdasarkan kepada fakta saintifik atau pengetahuan biologi dan disokong oleh prinsip biologi.
4. DISCUSS (BINCANG)……..
Your
answers and arguments should be supported with reasonable, meaningful
explanation, creative and logical opinion as well as quoting all the
biological principles / laws which are relevant to the issues. Jawapan
dan hujah mestilah disokong dengan alasan, penerangan yang bermakna ,
kreatif dan pendapat yang logik dan merangkumi prinsip/ undang-undang
biologi yang berkaitan dengan isu tersebut.
5. DETERMINE / CALCULATE (TENTUKAN / HITUNG)
The answers must be inclusive with the formula or calculation . Jawapan mestilah disertakan dengan formula atau pengiraan
6. LIST (SENARAIKAN)…
Requires a number of points, generally each of one word, with no elaboration. Where a given number of points is specified this should not be exceeded. Memerlukan
sebilangan jawapan yang tidak perlu dihurai. Bilangan jawapan adalah
khusus dan tidak boleh beri lebih dari yang dikehendaki
7. PREDICT (RAMALKAN) …
The candidate is expected to make a logical connection between pieces of information, making a smart guess of what is going to happen next or in the future. Calon
diharap membuat perkaitan yang logik diantara beberapa maklumat yang
diberikan , membuat tekaan yang tepat tentang apa yang akan berlaku pada
masa akan datang
8. DEFINE (TAKRIFKAN)
(the term(s)...) a formal statement being required. Memberi pernyataan/maksud tentang sesuatu istilah/proses
9. JUSTIFICATION /EVALUATE (JUSTIFIKASI/MENILAI)
Give your opinion - Give the positive and negative
aspects. Students must state like “ I agree/ I accept/ I’m not agree /
I’m not accept that statement given (I mark) and followed by
opinion
Calon
dikehendaki memberi pendapat – dari aspek positif dan negatif . Calon
mesti menyatakan “ saya setuju/ saya terima/ saya tidak setuju/ saya
tidak terima pernyataan tersebut dan diikuti dengan pendapat
10. COMPARE ( BANDINGKAN)….
Must have similarities and
differences. One characteristic must compare between two subject in one
sentence. Separate sentence between similarities and differences. If
answer in table, must write in full sentence.
Mesti ada persamaan dan perbezaan. Satu ciri mesti dibandingkan diantara dua perkara didalam satu ayat.
Asingkan ayat diantara persamaan dan perbezaan. Jika jawapan dalam bentuk jadual mesti ditulis dengan ayat penuh
11. CONTRAST / DISTINGUISH (BEZAKAN)…
Give the differences only. Beri perbezaan sahaja
12. DEDUCE… (RUMUSKAN )
Is
used in a similar way to predict except that some supporting statement
is required, e.g. reference to a law, principle, or the necessary
reasoning should be included in the answer. Sama seperti membuat
ramalan tetapi pernyataan sokongan diperlukan seperti merujuk kepada
prinsip, undang-undang atau alasan perlu disertakan dalam jawapan
13. DRAW A DIAGRAM: (MELUKIS RAJAH)
a) no artistic Tidak perlu berseni/indah
b) Big ( suitable size), clear. Besar dan jelas
c) Label all the important or relevant structure in the diagram and line for label can’t be cross together
Label semua struktur yang penting atau berkaitan di dalam rajah .
d) No cross line . Garisan label tidak bertindan
e) Neat and without broken lines . Bersih dan tanpa garis putus-putus
f) The
diagram must show the correct concept , based on the task of the
question eg. whether it is a cross- section, longitudinal section of a
dicot. / monocot stem / root or any specific biological structures.
Rajah
tersebut mestilah menunjukkan konsep yang betul, berdasarkan kehendak
soalan contoh keratan rentas @ keratan memanjang batang monokotiledon @
batang dikotiledon @ akar atau struktur biologi yang spesifik.
g) The area / zone of the tissues in the cross section for example must be in the correct proportion
Kawasan/zone tisu di dalam keratan rentas mestilah dalam nisbah yang betul
h) Draw the hybrid cross (Inheritance):
- Has key .mempunyai kekunci
- Label the schema diagram; Label rajah skema
Parental genotype / genotip Induk
Parental gamete / Gamet induk F1 Genotype / Genotip F1
F1 Phenotype/ Fenotip F1
TEKNIK MENJAWAB BIOLOGI SPM
KERTAS 3 KOD 4551/3
FORMAT KERTAS PEPERIKSAAN
NO
|
Kriteria
|
PAPER 3 (4551/3)
|
1
|
Jenis instrumen
|
Amali bertulis
|
2
|
Bentuk soalan
|
- Soalan Struktur
- Soalan Esei
|
3
|
Jumlah soalan
|
- Soalan struktur berdasarkan amali
• 1 soalan - (jawap semua)
- Soalan esei
- 1 soalan –(merekabentuk eksperimen)
|
4
|
Jumlah markah
|
50
|
5
|
Cara menjawab
|
Tulis jawapan dalam ruangan yang disediakan dan kertas tambahan untuk esei
|
6
|
Tempoh ujian
|
1 jam 30 minit
|
7
|
Keperluan konstruk
|
-Kemahiran proses sains: 16 aspek
skor maksimum=3
|
8
|
Tahap Kesukaran
Low:L
Moderate : M
High : H
|
L:M:T = 3:1:1
30 – skor senang
10 - skor sederhana
10 - skor susah
|
9
|
Alat tambahan
|
Kalkulator
|
§ This
paper is a written practical test which assesses the students ability
in science process skills and in designing of the biological
experiment.
§ It consists of 1 structured question (33 marks) and 1 essay question (17 marks) which carries a total of 50 marks.
§ Time suggestion to answer Paper 3 : (90 minutes)
§ Question
1 is a structured question which assess 11 aspects / constructs of
science process skills which is related to a certain experiment.
§ The marks for each question range from
§ 0 (wrong response),
§ 1 (idea level response),
§ 2 (inaccurate response) to
§ 3 (accurate response) marks for each question
ANALISIS SOALAN KERTAS 3
Year
|
Structured Question
|
Essay Question (Plan an experiment)
|
2011
|
Q1Effect of pH values on the hydrolysis of starch by amylase enzyme
|
Q2 Effect of light intensity on the rate of transpiration in Hibiscussp.
|
2010
|
Q1 Effect of different duration of activity on the percentages of carbon dioxide in exhaled air
|
Q2 Effect of the competition in growth – height, size and dry mass
|
2009
|
Q1 Effect of light intensity on the rate of photosynthesis
|
Q2 Effect of temperature on the rate of enzyme reaction
|
2008
|
Q1 Effect of light intensity on the population distribution ofPleurococcus sp.
|
Q2 Study the size of molecules that can diffuse through a semipermeable membrane
|
2007
|
Q1 Effect of light intensity on the rate of photosynthesis of aHydrilla sp.
|
Q2 Rate of anaerobic respiration – temperature, pH values and nutrient
|
2006
|
Q1 Effect of the concentration of albumen suspension on the rate of reaction of pepsin enzyme
|
Q2 Determine the concentration of sucrose (isotonic) to the cell sap of the mango
|
2005
|
Q1 Energy content in white bread and peanuts
|
Q2 Determine the concentration of the solution
|
2004
|
Q1 Percentage of vitamin C in fruit juice using DCPIP solution
|
Q2 Estimate the size of the bird population
|
2003
|
Q1 Camouflage – predator-prey relationship
|
Q3 Concentration of carbon dioxide and the rate of photosynthesis
|
Tips untuk menjawab soalan kertas 3 (Soalan 1 dan 2):
1. Baca kertas soalan dengan teliti kerana kebanyakkan jawapan boleh didapati daripada soalan.
2. Gariskan semua kata kunci terutamanya berkenaan pembolehubah (variables) dan tujuan eksperimen (biasanya dimulakan dengan ayat; .....to study.....)
3. Manipulated variable merujuk kepada sesuatu perkara yang diubah-ubah ataupun yang dikaji dalam eksperimen;
2. Gariskan semua kata kunci terutamanya berkenaan pembolehubah (variables) dan tujuan eksperimen (biasanya dimulakan dengan ayat; .....to study.....)
3. Manipulated variable merujuk kepada sesuatu perkara yang diubah-ubah ataupun yang dikaji dalam eksperimen;
Responding variablemerujuk kepada hasil atau dapatan daripada eksperimen
Constant/Fix variable merujuk kepada perkara yang ditetapkan atau tidak berubah sepanjang eksperimen dijalankan.
4. BAGI SOALAN 1:
4. BAGI SOALAN 1:
1. OBSERVATIONS boleh didapati daripada apa yang telah tertulis di dalam Jadual sahaja. Jangan menjawab apa yang tiada daripada jadual.
2. INFERENS merupakan penjelasan atau sebab kepada pemerhatian (observation).
3. VARIABLES biasanya boleh didapati terus daripada soalan. Yang penting baca soalan dengan teliti. Bagi soalan ini, jadual bagi pembolehubah telah disediakan dengan ruangan di sebelah kiri adalah untuk nama Variable (manipulated, responding dan constant/fix) dan ruangan di sebelah kananadalah untuk method to handle the variable.
· Jangan lupa kata kunci (key word) untuk menjawab ruangan method/how to handle the variable. INGAT !!!
· Key word untuk method/how to handle MV adalah Use different..... atau replace with......
· Key word bagi method/how to handle RV adalah measure and record (RV).by using ...(mesti ada apparatus)... ataupun calculate and record .........by using ......(mesti tulisformula)....
· Key word bagi method/how to handle CV adalah Fix the amount/ volume/ concentration ATAU Use the same amount/volume/concentration/type/mass of.....
4. HIPOTESIS adalah perkaitan (RELATIONSHIP) antara Manipulated variable dengan Responding variable. Ada 2 cara yang mudah untuk menulis hipotesis.
· Pertama secara perbandingan (comparison) dan tidak perlu menggunakan ayat; The higher.....the higher........atau The higher.........the lower...........Contohnya, The lime juice contains higher vitamin C compared to watermelon juice ATAUThe peanut has more energy than white bread.
· Kedua adalah seperti yang biasa digunakan. Contohnya, The higher the light intensity, the higher the rate of photosynthesisATAU The higher the humidity,
the lower the rate of transpiration.
5. JADUAL
· Kesemua aspek telah diberikan dalam soalan
· Bina jadual mengikut aspek tersebut
· Menggunakan pembaris untuk membina jadual
· Memenuhi 3 kriteria:
· T- Ada tajuk dengan unit yang betul - (1 mark)
· D - Semua data yang dipindahkan ke dalam jadual betul – (1 mark)
· P – Semua pengiraaan betul - (1 mark)
6. (a) GRAF Calon harus dapat bezakan antara ayat...draw a graph, draw a bar chart and draw a histogram. Kerana ramai yang masih tidak boleh membezakan antara ketiga-tiga bentuk graf tersebut.
· Draw a graph maksudnya, plotkan titik dan sambungkan kesemua titik tersebut. INGAT! Antara titik-titik sahaja, TAK semestinya melalui paksi-x atau paksi-y.
· Draw a bar chart maksudnya, lukis 2 atau lebih bar secara berasingan. JANGAN rapatkan
· Draw a histogram maksudnya, lukis 2 atau lebih bar secara rapat-rapat. JANGAN jarakkan
6. (b) MELUKIS GRAF
· Kenalpasti garis mendatar – Paksi-X dan garis menegak –Paksi Y
· Paksi X – mewakili pembolehubah dimanipulasi (MV)
· Paksi Y – mewakili pembolehubah bergerakbalas (RV)
· Tulis tajuk dan unit yang sesuai pada setiap paksi X dan Y
· Skala pada paksi mesti seragam
· Plotkan semua titik
· Tuliskan tajuk graf
· Kenalpasti sama ada itu adalah graf lengkung atau garaf garis lurus terlebih dahulu sebelum melukis
· Garis lurus/lengkung yang dilukis mestilah licin dan melalui semua titik
7. PENERANGAN KEPADA HUBUNGAN (explain the relationship),
· Jawapannya adalah berdasarkan graf yang telah dilukis sebelumnya. JANGAN LUPA untuk memberi penerangan/sebab kepada jawapan anda ATAUPUN
tulis semula hipotesis anda dan beri penerangan/sebab kepada hipotesis anda itu.
8. MENDEFINISI SECARA OPERASI (operatinal defination/deduce),
· Memberi
maksud/definisi tentang proses biologi yang dikaji dalam eksperimen
berdasarkan perubahan yang diperhatikan atau teknik yang digunakan
di dalam eksperimen tersebut.
· Jangan berikan jawapan berdasarkan teori yang anda pelajari di dalam kelas, kerana ia boleh mengurangkan markah anda.
· Kriteria/ perkara yang mesti ada adalah (i) What (ii) where/how (iii) factors
· Contohnya, The rate of photosynthesis is shown by the number of bubbles produce by Hydrilla sp in sodium hydrogen carbonate and affected/influenced by the light intensity.
Kalau
susah sangat, tulis sahaja apa yang anda lihat dalam Jadual pada
permulaan soalan + apa yang anda tulis dalam pembinaan jadual (atau
pengiraan) + inferens.
9. RAMALAN (prediction)
· Membuat
satu tekaan hasil akan datang atau apa yang dijangka diperolehi
berdasarkan keadaan yang diberi dalam soalan berserta sedikit
penerangan.
· Beri satu nilai yang mungkin benar berdasarkan kepada pola atau data sebelumnya.
10. PENGELASAN. (classifying)
· Membezakan dan membuat pengkelasan satu kumpulan objek/item berdasarkan persamaan ciri atau fungsi
· Pengkelasan mesti mengikut kriteria yang dikehendaki dalam soalan.
5. BAGI SOALAN 2 PAPER 3
Biasanya
dalam soalan kedua, calon mesti menjawab soalan berdasarkan 9 kriteria
yang telah ditetapkan dalam soalan seperti berikut:
- Problem statement (Penyataan masalah) (3 marks + tick)
- Objective (Objektif) (tick)
- Hypothesis (Hipotesis) (3 marks + tick)
- Variables (Pembolehubah-pembolehubah) (all correct - tick)
- List of material and apparatus (Senarai bahan dan radas digunakan) (3 marks + tick)
- Technique used (Teknik yang digunakan) (1 mark + tick)
- Experimental procedure or method (Kaedah atau prosedur eksperimen) (3 marks + tick)
- Presentation of data (Cara data dipersembahkan) (1 mark + tick)
- Conclusion (Kesimpulan) (tick)
BIL
|
Score
|
| |
1
|
Problem statement
|
3
| |
2
|
Hypothesis
|
3
| |
3
|
Experimental Procedure
|
3
|
5K = 3 marks
4K = 2 marks
3K = 1 mark
|
4
|
List of apparatus and materials
|
3
| |
5
|
Technique
|
1
| |
6
|
Data Presentation
|
1
| |
7
|
Planning
|
3
|
8-9 (/) = 3 marks
6-7 (/) = 2 marks
4-5 (/) = 1 mark
|
Total
|
17
|
1. PROBLEM STATEMENT
Mesti dalam bentuk soalan (question form). Mulakan dengan ayat tanya (wh sentence). Contohnya, What / Where / When / Does / How). Jangan lupa untuk
meletakkan tanda soal (question mark, ?) di akhir ayat.
C1 : MV= MANIPULATED VARIABLE
C2 : RV= RESPONDING VARIABLE
R : Perhubungan dalam bentuk soalan
Contoh
· Does ( MV ) affect (RV) of ……………. ?
· How does (MV ) affect the (RV ) of ………… ?
· What is the effect of (MV ) on the (RV) ?
2. AIM
Mulakan dengan ayat 'To study....' atau 'To investigate....' Ayat bagi Aim (tujuan) biasanya boleh didapati daripada soalan.
Contoh:
· To determine the effect of (MV) on the (RV) of a …….
· To study the effect of (MV) on the (RV) of a ……..
· To investigate the effect of (MV) on the (RV) of a ……
3. HYPOTHESIS
-Perlu ada Manipulated variable, Responding variable dan perkaitan/hubungan antara keduanya
-Dimulakan dengan MV dan diikuti oleh RV
4. VARIABLES
- Mesti dapat menyatakan ketiga-tiga pembolehubah dengan betul
5. MATERIALS AND APPARATUS
- Senaraikan kesemua bahan dan radas yang diperlukan dalam eksperimen.
- Tulis di bawah satu tajuk yang sama iaitu 'Materials and apparatus'. Jangan ditulis secara berasingan.
6. TECHNIQUE
-
Dapat menyatakan dengan jelas cara bagaimana untuk mendapatkan
data/hasil daripada eksperimen berkenaan. Mesti ada perkataan 'Measure
and record’ dan
nyatakan alat radas yang digunakan. Sekiranya melibatkan pengiraan tulis “Calculate the (……….) using formula (masukkan formula).
Contohnya,
(i) Measure and record the volume of fruit juices needed to change the DCPIP from blue to colourless by using a syringe.
(ii)Measure and record the final water temperature in the boiling tube by using a thermometer.
(iii)Calculate the rate of photosynthesis using formula length of gas bubble (cm)
Time (min)
7. PROCEDURE / METHOD
Tulis semua kaedah / cara kerja eksperimen berdasarkan kriteria berikut:
K1- (Terangkan bagaimana anda menyedia bahan & menyusun alat radas) Explain how you set up the apparatus and materials)
K2- (Nyatakan bagaimana anda mengendalikan pembolehubah dimalarkan) (State how you handle the FIX VARIABLE)
K3- (Nyatakan bagaimana anda mengendalikan pembolehubah bergerak balas) (State how you handle the RESPONDING VARIABLE - SAME AS TECHNIQUE)
K4- (Nyatakan bagaimana anda mengendalikan pembolehubah dimanipulasi) (State how you handle the MANIPULATED VARIABLE)
K5- (Nyatakan Langkah berjaga-jaga atau tulis ulang eksperimen untuk mendapatkan purata bacaan dan rekod data dalam jadual) (Precautionary step OR write Repeat the whole experiments to get the average reading and record the data)
K2- (Nyatakan bagaimana anda mengendalikan pembolehubah dimalarkan) (State how you handle the FIX VARIABLE)
K3- (Nyatakan bagaimana anda mengendalikan pembolehubah bergerak balas) (State how you handle the RESPONDING VARIABLE - SAME AS TECHNIQUE)
K4- (Nyatakan bagaimana anda mengendalikan pembolehubah dimanipulasi) (State how you handle the MANIPULATED VARIABLE)
K5- (Nyatakan Langkah berjaga-jaga atau tulis ulang eksperimen untuk mendapatkan purata bacaan dan rekod data dalam jadual) (Precautionary step OR write Repeat the whole experiments to get the average reading and record the data)
8. PRESENTATION OF DATA –
1- Lukis jadual terdiri dari lajur dan baris untuk (MV dan RV)
2- Tulis tajuk pada ruang lajur dan baris (MV & RV) berserta
unit yang betul -If without the unit, give an idea (√)– 0 mark
3- Ruangan keputusan eksperimen tidak perlu diisi.
9. CONCLUSION –
1. Anda mesti menulis semula hipotesis yang telah anda tulis di atas
2. Tulis hipotesis di terima atau hipotesis ditolak
Contoh:
§ The higher/lower (MV), the higher/lower (RV).
§ Hypothesis is accepted/rejected.
No comments:
Post a Comment
Thanks For Your Comment!